Veel gestelde vragen
De meest gestelde vragen voor je op een rij
ALGEMENE VRAGEN
WAAROM IS STICHTING DID OPGERICHT?
Stichting DID heeft als doel ervoor te zorgen dat medewerkers in de zelfstandige drogisterijbranche op een plezierige en gezonde manier aan het werk kunnen blijven tot aan hun pensioen – binnen of buiten de branche. Dat gebeurt door diverse activiteiten die ervoor zorgen dat zowel werkgevers als hun medewerkers aan de slag gaan met duurzame inzetbaarheid. Financiële tegemoetkomingen zorgen ervoor dat werkgevers de kosten daarvan niet alleen hoeven te dragen.
WAAROM IS DUURZAME INZETBAARHEID ZO BELANGRIJK?
Bovendien ben je minder vaak ziek en heb je minder last van stress. Reden genoeg om daar als ondernemer én als medewerker regelmatig aandacht aan te besteden. Want op een gezonde en plezierige manier aan het werk kunnen blijven tot aan je pensioen, daar wordt iedereen beter van. Zowel jij als je werkgever.
WAAR KOMT HET GELD VAN STICHTING DID VANDAAN?
Daarmee konden oudere medewerkers plaats maken voor jongeren. De VUT-regeling is in 2012 gestopt. De werkgevers- en werknemersorganisaties in de branche hebben het geld dat over was, ondergebracht in de stichting Duurzame Inzetbaarheid Drogisterijen (DID). Met als doel ervoor te zorgen dat medewerkers in de branche op een plezierige en gezonde manier aan het werk kunnen blijven tot aan hun pensioen – of dat nu binnen of uiteindelijk buiten de branche is.
Kan iedereen gebruik maken van de regelingen en activiteiten?
Veel activiteiten (bijvoorbeeld loopbaanpleindrogisterijen.nl en de inzet van de DID-adviseur) zijn voor alle werkgevers en medewerkers bedoeld. Een aantal regelingen is specifiek bedoeld voor werkgevers (verzuimoplossingen, loonaanvullingen) of voor oudere medewerkers in de branche die vanaf 1-1-2005 in dienst zijn bij een drogisterij onderneming.
Moet ik het geld later soms weer terugbetalen?
De VUT-gelden zijn opgebracht door werkgevers en werknemers in de zelfstandige drogisterijbranche. De werkgevers- en werknemersorganisaties hebben afgesproken dat dit geld ook weer ten goede komt aan de branche, in de vorm van het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Daarom kunnen werkgevers en werknemers – onder bepaalde voorwaarden – aanspraak maken op deze gelden. De verstrekte vergoedingen zijn dus geen leningen die later terugbetaald moeten worden, maar echte tegemoetkomingen. Er zit dus geen ‘addertje onder het gras’.
Hoe kom ik in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming?
Als ik in aanmerking kom voor een regeling, wie moet er iets betalen?
Aanvullende zaken als reiskosten,
schrijfmaterialen, etc. komen voor eigen rekening. Vraag bij DID-adviseur Jantien
Meeuwsen na welke kosten je zelf moet betalen. Je kunt haar telefonisch
bereiken via 06 – 41 78 84 94 of per mail via jantien.meeuwsen@stichtingDID.nl
Krijg ik rechtstreeks geld gestort?
Voor werkgevers geldt doorgaans dat zij gemaakte kosten kunnen declareren bij stichting DID. Zij krijgen dus meestal rechtstreeks geld gestort op hun bankrekening. De regelingen voor medewerkers betreffen altijd een vergoeding in natura: stichting DID betaalt het opleidings- of begeleidingstraject waarvoor zij in aanmerking komen. Die betaling vindt altijd plaats aan het instituut dat de opleiding of begeleiding verzorgt. Kijk voor meer informatie bij ‘Diensten’ en klik op de regeling waarop je een beroep wilt doen.
Hoe dien ik een aanvraag in?
Mijn werkgever wil geen tegemoetkoming vragen kan ik dit zelf doen?
Wat gebeurt er als het geld van stichting DID op is?
DID-adviseur Jantien Meeuwsen
Wat kan de DID-adviseur voor mij doen?
Ze gaat in gesprek met de werkgever om te kijken wat jullie al aan duurzame inzetbaarheid doen, wat er nog beter kan en voor welke financiële tegemoetkomingen van stichting DID je werkgever in aanmerking komt. Als het even kan, praat ze ook met alle medewerkers van de winkel. Ze geeft tips over het werken aan je gezondheid en je persoonlijke ontwikkeling en kijkt samen met jou of je gebruik kunt maken van de mogelijkheden van stichting DID.
Hoe kan ik contact opnemen met de adviseur?
Krijgt mijn werkgever te horen wat ik bespreek met de adviseur?
Is een gesprek verplicht voor medewerkers en werkgevers?
Niet alleen weet ze precies hoe het er in een drogisterij aan toe gaat en wat jullie in de praktijk tegenkomt, ze kan ook goed helpen bij het werken aan de duurzame inzetbaarheid van jou en je collega’s. En natuurlijk kent ze alle regelingen van stichting DID van haver tot gort, zodat ze jou en je werkgever goed kan adviseren van welke mogelijkheden jullie gebruik kunnen maken.
MINDER WERKEN REGELING
Wat is de Minder Werken Regeling?
Twee jaar vóórdat je ouderdomspensioen (AOW) in gaat, kun je in aanmerking komen voor de Minder Werken Regeling. Je kunt dan 25% minder werken, tegen je volledige brutoloon. Stichting DID betaalt je werkgever dan dat stuk van je loon, plus de werkgeverslasten.
Wanneer kan ik gebruik maken van de Minder Werken Regeling?
De belangrijkste daarvan zijn:
- Je werkgever is het eens met de werkvermindering.
- Je bent aantoonbaar minimaal 10 jaar in dienst bij een zelfstandige drogisterij onderneming.
- Je contract wordt voortgezet alsof er geen werkvermindering is. Je werkgever blijft gewoon de pensioenpremies, sociale lasten etc. betalen alsof je nog steeds al je uren werkt.
- – Je gaat geen ander werk naast je huidige baan doen.
Kijk hier voor de volledige uitleg en voorwaarden van de Minder Werken Regeling.
Met wie kan ik eens vrijblijvend praten over de MWR?
Hoe dien ik een aanvraag in?
Werk naar Werk Begeleidingstraject
Wanneer kan ik hier gebruik van maken?
Als je 5 jaar of langer bij een zelfstandige drogisterij werkt en de winkel waarin je werkt gaat (noodgedwongen) sluiten, kun je tot uiterlijk 6 maanden na sluiting van de winkel in aanmerking komen voor een Werk naar Werk Begeleidingstraject. Je moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
Wat houdt een Werk naar Werk Begeleidingstraject in?
Wat zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen?
De belangrijkste voorwaarden om gebruik te kunnen maken van een Werk naar Werk Begeleidingstraject zijn:
- Je bent ten minste 5 jaar in dienst bij een zelfstandige drogisterijonderneming.
- De winkel gaat binnenkort dicht of de winkel is minder dan 6 maanden geleden gesloten.
- Je kunt aantonen dat het begeleidingstraject echt noodzakelijk is (bijvoorbeeld omdat je niet zo makkelijk meer aan het werk komt)
- Je komt niet in aanmerking voor een ander begeleidingstraject vanuit sociale zekerheidswetgeving.
- Stichting DID gaat akkoord met het instituut dat je gaat begeleiden of opleiden. Voor een begeleidingstraject kun je kiezen uit de door DID aangegeven aanbieders.
- Stichting DID gaat akkoord met het opleidings- of begeleidingsplan.
- De maximale bijdrage aan een opleidingstraject is € 2.500,–. Reis- en verblijfkosten worden niet vergoed.
- Jij en je werkgever dienen de aanvraag tenminste 1 maand voor ingangsdatum van het begeleidingstraject in.
Lees hier meer over de Werk naar Werk Begeleidingstraject en over de voorwaarden om in aanmerking te komen of neem contact op met Jantien Meeuwsen, adviseur van DID. Je kunt haar telefonisch bereiken via 06 – 41 78 84 94 of per mail via jantien.meeuwsen@stichtingDID.nl.
Wat zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen?
• Je bent ten minste 5 jaar in dienst bij een zelfstandige drogisterijonderneming.
• De winkel gaat binnenkort dicht of de winkel is minder dan 6 maanden geleden gesloten.
• Je komt niet in aanmerking voor een ander opleidings- en/of begeleidingstraject vanuit sociale zekerheidswetgeving.
• Stichting DID gaat akkoord met het instituut dat je gaat begeleiden of opleiden. Voor een begeleidingstraject kun je kiezen uit de door DID aangegeven aanbieders.
• Stichting DID gaat akkoord met het opleidings- of begeleidingsplan.
• De maximale bijdrage aan een opleidingstraject is € 2.500,–. Reis- en verblijfkosten worden niet vergoed.
• Je dient de aanvraag tenminste 1 maand voor ingangsdatum van het begeleidingstraject in.
Lees hier meer over de Werk naar Werk Begeleidingstraject en over de voorwaarden om in aanmerking te komen of neem contact op met Jantien Meeuwsen, adviseur van DID. Je kunt haar telefonisch bereiken via 06 – 41 78 84 94 of per mail via jantien.meeuwsen@stichtingDID.nl.
Hoe dien ik een aanvraag in?
Onze drogisterijwinkel is al gesloten. Kom ik nog in aanmerking?
Mijn werkgever kan/ wil de aanvraag voor een WWB niet doen.
Ja, dat kan. Neem in dat geval contact op met Jantien Meeuwsen, adviseur van DID. Je kunt haar telefonisch bereiken via 06 – 41 78 84 94 of per mail via jantien.meeuwsen@stichtingDID.nl. Zij helpt je bij het doen van de aanvraag.
Met wie kan ik eens vrijblijvend praten over een WWB?
DID-adviseur Jantien Meeuwsen vertelt jou (en je werkgever) graag meer over de regelingen van stichting DID. Je kunt haar telefonisch bereiken via 06 – 41 78 84 94 of per mail via jantien.meeuwsen@stichtingDID.nl.
Ik ben te laat met de aanvraag. Wat nu?
Neem contact op met Jantien Meeuwsen, adviseur van DID. Je kunt haar telefonisch bereiken via 06 – 41 78 84 94 of per mail via jantien.meeuwsen@stichtingDID.nl.
INTERVENTIEKOSTEN
Welke verzuimoplossingen vergoedt stichting DID?
Bijvoorbeeld mediation, de inzet van een arbeidsdeskundige, fysieke therapie, maatschappelijk werk, schuldhulpverlening of multidisciplinaire zorg. Neem contact op met stichting DID voor de specifieke voorwaarden waaraan je moet voldoen om voor vergoeding in aanmerking te komen. Kijk voor meer informatie ook hier.
Spoor 2 re-integratie (ander werk na arbeidsongeschiktheid)
Wat is een Spoor 2 re-integratie traject?
Je werkgever is wettelijk verplicht om een passende functie bij een andere werkgever voor je te zoeken. Dat wordt ook wel ‘extern re-integreren’ of ‘spoor 2’ genoemd.
Hoe gaat een Spoor 2 re-integratietraject in zijn werk?
Is er een financiële vergoeding mogelijk voor een Spoor 2 traject?
Soms draagt de ziektekostenverzekering ook een steentje bij. Je werkgever kan de kosten van een Spoor 2 re-integratietraject vergoed krijgen door stichting DID. Klik hier voor meer informatie.
Hoe kom ik in aanmerking voor vergoeding?
Je werkgever kan in aanmerking komen voor een vergoeding. Hij of zij kan hiervoor contact opnemen met Jantien Meeuwsen, adviseur van stichting DID. Zij is telefonisch bereikbaar via 06 – 41 78 84 94 of per mail via jantien.meeuwsen@stichtingDID.nl.
Loonaanvulling WIA
Wat is WIA?
Ik ben 2 jaar of langer arbeidsongeschikt. Wat betekent dat financieel?
Is er een financiële vergoeding mogelijk voor de loonaanvulling WIA?
Wanneer komt mijn werkgever in aanmerking voor een vergoeding?
Je werkgever kan contact opnemen met Jantien Meeuwsen, adviseur van stichting DID, om de voorwaarden te bespreken.Zij is telefonisch bereikbaar via 06 – 41 78 84 94 of per mail via jantien.meeuwsen@stichtingDID.nl.
Slachtofferhulp bij overvallen, geweld of traumatische ervaringen
Wanneer kan ik gebruik maken van slachtofferhulp via D.O.e.N?
Zonder professionele opvang kunnen je klachten chronisch worden, met kans op langdurige arbeidsongeschiktheid. Daarom biedt stichting DID professionele slachtofferhulp via stichting D.O.E.N. Dat staat voor: Directe Opvang en Nazorg. Kijk op www.doenbv.nl voor meer informatie.
Hoe kan ik in aanmerking komen voor slachtofferhulp?
Wat voor slachtofferhulp biedt stichting D.O.E.N?
Is de slachtofferhulp gratis?
Ja, stichting DID betaalt de kosten van stichting D.O.E.N. Je hoeft hier verder niets aan te doen. D.O.E.N. beschikt over een lijst met zelfstandige drogisterijen en weet dus of je in aanmerking komt voor hulp. D.O.E.N. regelt de financiën verder met stichting DID.
CONTINUÏTEIT BEDRIJFSVOERING
Ik ben langer dan 6 maanden afwezig. Wat dan?
Komt je bedrijf hierdoor toch in de problemen en heb je naar jouw mening een gegronde reden om verlenging aan te vragen? Dan kun je dit verzoek alsnog na de eerste 6 maanden indienen bij het bestuur. Het bestuur is echter volgens het reglement dan niet meer verplicht om hier aan mee te werken.
Ik wil een sabbatical nemen. Kan ik hier dan nog gebruik van maken?
Komt mijn vervanger in dienst van stichting DID?
Stichting DID vergoedt gedurende maximaal 6 maanden de loonkosten van de vervanger en maakt het geld aan jouw onderneming over. Jij blijft als werkgever verantwoordelijk voor de afdracht van de loonbelasting en de betaling van het netto-inkomen aan de vervanger.
Hoe werkt de DID-pool?
Ben ik verplicht om een vervanger uit de DID-pool in te huren?
De DID-pool is nog niet actief: momenteel worden de mogelijkheden hiervoor onderzocht. Belangstellenden (zowel aanbod– als vraagzijde) kunnen zich schriftelijk melden via info@stichtingDID.nl.
Wat moet ik doen als ik de vervanger niet goed vind?
Stichting DID wil met de nog op te zetten DID-pool van (ex-)ondernemers en bedrijfsleiders een helpende hand bieden, maar het werving- en selectieproces blijft in handen van de ondernemer zelf. Als ondernemer sluit je met hem of haar een tijdelijk contract af, precies zoals je met een medewerker doet. Als een vervanger die niet naar jouw wensen functioneert, moet je dus ook zelf in gesprek gaan.